fredag 3 januari 2014

Skulden 2

"Ju mer man lär sig, desto mindre vet man", sägs det...det är känslan som infinner sig efter att jag nu har läst del 1 av Per Lindebergs bok "Döden är en man", tryckt 1999, omtryckt 2010. I boken lägger jag märke till fler upplysande detaljer än i uppföljaren från 2008, t.ex. på sid. 247 att barnpsykiatern Frank Lindblad och barnpsykologen Margaretha Erixon i ett professionellt utlåtande märkligt nog skriver att ett treårigt barn uppvisar en "tillkämpad oberördhet".???... man måste nog vara utbildad psykiater för att kunna tillskriva en treåring den förmågan...  och på sid. 175 att barnets morföräldrar var medlemmar i Södermalmskyrkan, i likhet med församlingen i Knutby en slags "utbrytarförsamling" ur Pingströrelsen...överdriven religiositet kan förvisso leda det mänskliga tänkandet in i en mängd olika labyrintiska tankegångar utan andra bortre gränser än de som en "oförstående" omgivning drar, vilket både historien och omvärlden bevisar på en mängd olika sätt.

Det kristna motivet "Madonnan med barnet" infinner sig osökt när jag gör den religiösa utbrytar-kopplingen mellan "Modern" med "Barnets Berättelse" i Catrine da Costa-fallet, och "Kristi brud" i Knutby-fallet... Förvisso behövs en feminin motkraft till all den maskulina destruktiviteten som regelmässigt kommer till uttryck i andra sammanhang i Sverige och andra länder, t.ex. genom våldtäkter, kvinno-misshandel och även på senare tid i Sverige i samband med ökad muslimsk invandring, hedersmord... så...frågeställningarna som infinner sig i samband med dessa medialt fortfarande aktuella rättsfallen har således både rättsliga, religiösa och politiska dimensioner...för att som läsare på något sätt kunna vidmakthålla ett någorlunda begripligt sammanhang mellan alla dessa sinsemellan oförenliga synsätten på vad som är "rätt" och "fel", återvänder jag i tanken till den underliggande omständigheten i Thomas Quick-fallet, nämligen att Sture Bergwall är homosexuell, vilken avleder tankegången till boken "Brain Sex" av Dr. Anne Moir och David Jessel...

I boken beskriver författarna den senaste forskningen om de biologiska och psykologiska skillnaderna mellan män och kvinnor på ett sätt som även upplyser läsaren om de biologiska och psykologiska förutsättningarna för HBT-personers upplevelser av omvärlden...de tre olika dimensionerna jag i tidigare inlägg hänvisar till, maskulint, feminint och transpersonellt, konvergerar som jag ser det inom begreppet SEX, eller "sexualitet", och vad som är "rätt" eller "fel" därvidlag framstår inte längre som någon helt enkel juridisk fråga, eftersom såväl psykologi, religion som politik ju verkar influera både domare och nämndemän i alla dessa rättsfall... boken "Brain Sex" ger i alla fall mig en begriplig psykologisk vägledning till vad som är rätt och fel angående sexualitet, och genom vilka tankegångar jag kan förstå dessa olika rättsfall med sina alldeles egna unika omständigheter...

Boken gräver djupt ner i människans biologiska förutsättningar, som jag ser det, och i kombination med tankegångarna i boken "Dreaming reality" av Joe Griffin och Ivan Tyrell, så har hela den psykologiska världsbild vilken jag växt upp med, som jag läser om och dagligen ser beskriven i press och radio/TV, och vilken också tidigare legat till grund för mitt eget förhållningssätt till diagnoser som "depression", "psykos", "schizofreni", och psykiatriska institutioner som Säter och andra mental-sjukhus, förändrats. Dessa båda evolutionärt förankrade psykologiska synsätt är något helt annat än de från Freud härledda, och ännu år 2014 uppenbarligen professionellt vidmakthållna psyko-analytiskt och psyko-dynamiskt bedrägligt vilseledande tankegångarna, och stämmer väl överens med min uppfattning om såväl biologi, kemi, religion som politik.

Eftersom boken "dreaming reality" handlar huvudsakligen om psykologi, och inte direkt ger några religiösa riktlinjer att hålla sig till när det kommer till vad som är "rätt" eller "fel" i de religiösa frågeställningar som aktualiseras av t.ex. Knutby-fallet, CdC-fallet och andra liknande rättsfall, så vänder jag mig därvidlag hellre till You-Tube, och filmen "Zeitgeist", vilken på ett naturligt, logiskt och begripligt sätt förklarar hela den stjärnbeströdda himmelska bakgrunden till alla de bibliskt tolkade religiösa missuppfattningarna ... svaren på de flesta religiösa frågeställningar finner jag således i den stjärnklara natten...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar