tisdag 28 januari 2014

Etik och moral

Då så...nu har jag läst ut även del 2 av "Döden är en man - historien om Obducenten och allmänläkaren" av Per Lindeberg. Konsekvenserna av detta 30 år gamla, ännu år 2014 aktuella och kontroversiella rättsfall sammanfattas av författaren på sista sidan:" Så länge Kammarrättens dom mot Teet Härm och Thomas Allgén står kvar orubbad kan Sverige inte göra anspråk på att betraktas som en rättsstat".

Detta stämmer nog... konsekvenserna av Hannes Råstam´s bok om "fallet Thomas Quick" och Dan Josefsson´s bok "Mannen som slutade ljuga" har bara börjat sjunka in hos alla mer eller mindre perifert berörda, varav en del träffas i Aula Medica i Solna den 29 januari 2014 på en föreläsning kallad "Kan psykoterapi användas för att uppfinna en seriemördare?". Dessa konsekvenser borde rimligen förr eller senare även nå in till "Styckmords-fallet", och riva upp Kammarrättens dom. Kanske de även når ända in till Södertäljefallet?

Detta förefaller dock tveksamt, eftersom tillräcklig självrannsakan och/eller självkritik verkar saknas hos de flesta närmast inblandade och namngivna professionella offentliga personerna. Historie-förvanskning praktiserades ju framgångsrikt redan av Gustav Vasa, och verkar fortsätta än idag, ty fenomenet kan också åstadkommas med hjälp av "folkargument". En av de välrenommerade föreläsarna på Karolinska Institutets event år 2014 t.ex., psykologi-professorn från USA Richard McNally, skrev i ett uttalande år 2005 angående förträngda minnen att, citat:"The notion that traumatic events can be repressed and later recovered is the most pernicious bit of folklore ever to infect psychology and psychiatry", slut citat. Här glider således Harvard-professorn lättvindigt förbi det faktum att det var psykoanalysens fader, läkaren och neurologen Sigmund Freud själv som 1896 skriftligt introducerade vad som kallas "förförelse-teorin", och insinuerar samtidigt att det är allmogens vidskepligt muntliga traditioner, d.v.s. "folklore", som bör hållas ansvarigt för att ha "infekterat" psykologin och psykiatrin. Detta psykologiska försvar av den egna professionens föträfflighet vilar här också, i och med användandet av ordet "infekterat", på vad som kallas för Louis Pasteur´s "germ-theory", d.v.s. en teori som numera vidmakthåller läkemedels-bolagens vinster. Alternativet kallas Pleomorphism, utvecklat av Antoine Bechamp.

I uttalandet skriver han även, citat:"recovered memory therapy--the worst catastrophe to befall the mental health field since the lobotomy era", slut citat. Om det inte vore för Peter Anstrin´s bok kan en läsare av McNally´s text lätt glömma att förutom lobotomi, vilket idag f.ö. kallas capsulotomi och cingulotomi, så har även steriliseringar och rashygien bedrivits inom ramen för psykiatri. Nåväl, hela denna soppa med terapeutiskt framkallade "förträngda" minnen av sexuella övergrepp på små barn, journalistiska mediadrev, undermåliga förundersökningar av polisen, oskyldigt dömda personer i fängelser och psykologiska tankegångar som helt tappat kontakten med verkligheten, alltihopa dessutom oupphörligen pågående tack vare att de inblandade är professionella, d.v.s. får betalt för att vidmakthålla cirkusen, i många fall med hjälp av skattepengar dessutom, gör att när jag plötsligt mitt ibland allt detta till synes ändlösa elände hittar någonting för mig nytt och rimligt, så blir jag glad...mitt ibland mitt läsande och googlande hittar jag således det sunda förnuftet hos Danne Norling, när han beskriver ett "moral-filosofiskt analys-instrument" som han kallar "Taxonomi för interpersonella moraliska relationer".

Detta moraliska analysinstrument går precis hand-i-hand med mitt eget tänkande, eftersom det är uppdelat i en tre-enighet... tre gånger tre, dessutom... och det tydliggör moraliska gränsdragningar mellan olika mellanmänskliga situationer på ett sätt som jag inte har tänkt på förut...

Således ingår, som jag ser det efter att ha läst Danne Norlings text, följande beteenden i de olika nio kategorierna:

  1. Samverkan, avtal, handel, företagande och solidaritet m.m.
  2. Beteende där man gynnar sig själv utan att det har någon egentlig effekt på andra, t.ex. frosseri, idrott, söka bättre betalt arbete, sälja sin bil eller sitt hus till högstbjudande (girighet), flit, sparsamhet.
  3.  Några exempel är rån, mord, stöld, svek och bedrägeri i syfte att gynna sig själv på andras bekostnad.
  4. Vänlighet, artighet, generositet, hederlighet, hygglighet, medlidsamhet, mänsklighet, att vara aktningsfull och liknande.
  5. Man varken skadar eller gynnar sig själv eller andra. 
  6.  Man vill skada andra utan att egentliga vinna på det själv genom t ex allt från försmädlighet till grymhet, från skadelystnad till utrotningskrig eller från lätta sarkasmer till hatiskt hämndbegär. 
  7. Självuppoffring. Propagerandet av osjälviskhetens dygd förefaller vara följden av ett logiskt felslut som brukar kallas ofullständig disjunktion
  8.  Asketiskt beteende. Munkväsendet, flagellantism, späkningar, självförnedring och underkastelse. 
  9. Man vill skada andra genom att skada sig själv. Självmords-bombning t.ex.
Med hjälp av detta analyinstrument kan man således även nyansera den vanligt förekommande svart-vita uppdelningen mellan t.ex. manligt-kvinnligt, eller Yin-Yang... den företrädesvis manliga, eller maskulina komponenten i en människas beteende hittas, som jag ser det, som en sned (grön) linje dragen mellan rutorna 1-5-9, där i ruta 1 hittas den finansiella företagsvärlden, i ruta 5 trafiken, och i ruta 9 religiösa extremister och självmordsbombare...
Den företrädesvis feminina, eller kvinnliga komponenten hittas följaktligen som en motsvarande sned (gul) linje dragen mellan rutorna 7-5-3, där ruta 7 innefattar barn-uppfostran och familjesammanhållning, ruta 5 trafikbeteende och ruta 3 överdriven konsumtion, t.ex. shopping med makens pengar.
Tack vare detta analysinstrument finns ju alla andra rutor dessutom utritade, så denna ytterligt grova förenkling av den komplexa dynamiken mellan manligt och kvinnligt kan med hjälp av detta instrument enkelt nyanseras...
Man kan således dra linjer även horisontellt och vertikalt, där den vertikala (blå) linjen mellan ruta 2-5-8 kan få representera drag hos transsexuella personers representativa beteenden, medan den horisontella (röda) linjen mellan ruta 4-5-6 får representera från båda könen tillhörande accepterande respektive fördomsfulla attityder och beteenden gentemot homo- och transsexuella personer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar