fredag 28 februari 2014

Knutbyfallet 2

I mina försök att, med de böcker och internet-medel som står mig till buds, någorlunda begripa den underliggande psykologiska dynamiken som ligger till grund för att Knutbyfallet ännu inte känns "helt uppklarat", eller i alla fall skaffa mig en såpass "informerad uppfattning" om fallet så att min egen uppfattning om ämnet "känns bra", vilket förhoppningsvis kommer att låta min nyfikenhet därefter vandra vidare till nya områden, bortom Knutbyfallet, så har jag nu alltså börjat läsa "Tirsa-profetian"... jag hittade dokumentet ett antal inlägg in i en av trådarna på Flashback´s forum, nr. 224, och min utgångspunkt när jag läser dokumentet är mina tidigare blogginlägg, där jag resonerar att det bör vara möjligt att se på människans situation ur tre olika perspektiv... t.ex. ur ett feminint, ett maskulint och ett "trans"-perspektiv, men också ur en hel massa andra benämningar på dessa tre olika, som jag uppfattar dem, varandra kompletterande "dimensioner" av tillvaron...med denna utgångspunkt i mitt tänkande kan jag alltså från mitt eget, i detta fall, "tredje" perspektiv tolka profetian som två sidor inom en och samma människa, vilken överlägger med sig själv som en naturlig följd av, och logisk reaktion på händelse-utvecklingen inom Knutby filadelfiaförsamling... en händelseutveckling där det svårförklarliga dödsfallet av Helene Fossmo redan tolkats av församlingen som att hon hade "gått hem" till den himmelska eftervärlden...

Tirsaprofetian utgör alltså, som jag ser den, en inre mental överläggning manifesterad på papper mellan en metaforisk, bildskapande "feminin" högerhjärnhalva, och en verbal, logisk, "maskulin" vänsterhjärnhalva hos Åsa Waldau... att människan faktiskt är konstruerad med två olika hjärnhalvor som har olika funktions-sätt framgår med all önskvärd tydlighet, av t.ex. Jill Bolte Taylor´s upplevelser av sin egen stroke...

Hur-som-helst, eftersom det alltså finns två varandra kompletterande sidor inom en och samma människa, vilka samverkar och kompletterar varandra, vanligtvis i konstruktiv självbevarande riktning, så kan jag med utgångspunkt i min föregående tankegång uppmärksamma följande partier i Tirsaprofetian, och där tolka texten som att den av Åsa Waldau upplevda  inre rösten, vilken hon tolkar som om den kommer från hennes egen bibelinspirerade drömgestalt kallad "Dodjadid", i själva verket troligtvis är hennes egen tolkning av en antropomorfisering av Gud som kommer från hennes egen inre drömvärld, vilken normalt hos friska människor upplevs som verklig endast under REM-sömnen:

29 mars 2000;
Jag är glad att du vågade handla i tro när du trädde ringen på fingret och hela himmelen fröjdade sig i den stunden för det var ett tillfälle vi alla väntat på.----- Jag älskar att ge dig gåvor och jag vill ge dig så mycket att du kommer att häpna över alla de gåvor jag förberett till dig. Du är den mesta älskade i skapelsen. Det är min glädje att ösa över dig allt du har behag till för sådan är jag , din man. Det finns ingen begränsning i vad jag kan göra för dig och sådan är min kärlek till dig – totalt obegränsad!

I denna sekvens kan jag tänka mig att det är "alla kvinnors dröm-man", den på samma gång omåttligt rike, vältränade, obegränsat generöse och ömt kärleksfulle Drömprinsen som talar till Åsa inom ett av henne upplevt REM-tillstånd. På samma sätt som en vanlig dröm verkar "riktig" för en sovande person under tiden som drömmen upplevs, så spiller här drömvärlden över in till den riktiga världen, i och med att rösten och orden ur drömvärlden dagen efter fästs på papper i den verkliga världen...

000330 natten:
Jag har ju förklarat för dig att du hör mig tydligt men jag vet att du tror att du blandar ihop dina egna tankar, så är det inte utan att det är verkligen mig du hör. Lita på det och frigör det inom dig – det skapar. ----- Våga gå lite längre i dina tankar. Våga svara mig när du tycker att du hör mig tala. Pröva så ska du få se hur du kan lära dig att förstå när jag talar och vad jag säger till dig. --- Det du tror är fantasi är så mycket mer verkligt än du vet. --- Jag vill låta dig drömma härliga drömmar och därigenom låta din insikt växa.

I denna sekvens verkar det vakna tillståndets tankar hos Åsa först tvivla på vad som är verklighet och vad som är fantasi...att som Åsa gör, tro och lita på att orden faktiskt utgår från drömgestalten, "Dodjadid" själv, och alltså inte är en aspekt av Åsa´s egen självreflektion i REM-tillståndet, banar således vägen för, och "skapar" mycket riktigt det som verklighetsförankrade människor utanför församlingen betraktar som religiöst färgade vanföreställningar. Min tolkning enligt Joe Griffin´s "expectation fulfilment theory" förstår texten som att Åsa Waldau numera upplever sin vakna tid i ett "drömtillstånd", och agerar i omvärlden som om hennes egen drömvärld och den verkliga världen flutit samman till en enda "verklighet", där "Dodjadid" är en verklig företeelse, och inte hennes egen benämning på en personlig upplevelse i sin nattliga REM-sömn.

30 mars 2000:
Jag är en människa men också Gud och jag kan göra så mycket mer än andra människor. --- Ibland ser det ut som om du är utanför men verkligheten är att du är i allra högsta grad i centrum för allt.

I denna sekvens framstår sammanblandningen mellan drömtillståndet och verkligheten ännu tydligare, när  Åsa´s drömgestalt på papperet, och följaktligen alltså i Åsa´s vakna tillstånd, hävdar att han är en människa och samtidigt en Gud... och REM-tillståndets upplevelse av Åsa´s inre värld som Åsa nu upplever i vaket tillstånd, är att Åsa befinner sig i centrum för allt.. I centrum av "måltavlemodellen" som jag ser det, då... men uppenbarligen i centrum av både Knutbyförsamlingens religiösa föreställningsvärld samt då-och-då även media-intresset, i alla fall, eftersom hon fortsättningsvis är med i TV i olika sammanhang...

000330 23:15
Tirsa!
Tack för att du ger mig tid. Jag behöver din tid för att kunna forma om dig. --
Du tycker inte att du hör nånting men faktum är att bara du skriver kommer orden att komma till dig. --- Du låter dina händer vara redskapet och i tro tar du emot allt som kommer till ditt hjärta.--- Det är ju viktigt att du får höra mig tala och att du förstår att du gör det. --- Jag har ju sagt att detta ska vara din verklighet och jag står för mina ord. --- Du kan vara helt frimodig mot satan därför hans makt är helt och hållet underordnad mig --- När den tiden är inne kommer min kraft att röra sig med hast över jorden och du är sannerligen mitt i centrum av min plan för världens slutskede.

I denna sekvens framstår den gradvisa mentala förändringsprocessen som sker när den bibelfokuserade religiösa drömvärlden från REM-tillståndet sakta spiller över allt mer in i vakenhetstillståndet, i takt med att Åsa fortsätter skriva ned innehållet i sina drömmar... en psykologisk process liknande den som troligtvis sker när unga flickor falskeligen, men i "god tro" steg för steg blir övertygade av sin mentalt vilseledande terapeut (eller förhörande polis) att de blivit utsatta för sexuella övergrepp av sina fäder (eller begått andra brott)... och således skapar "falska minnen" av händelser vilka aldrig inträffat i verkligheten....(detta påvisade ju t.ex. Hannes Råstam hade skett med ungdomar i Falun, när pyromandåden där utreddes av polisen under 1970-talet)... Åsa´s gradvisa acceptans av sin egen drömvärld som "verklig", och därmed även av drömgestalten´s plan för "världens slutskede", leder mina tankar till den skrämmande historien om Ronald Larringa som jag såg på TV nyligen... Även han kunde identifiera en yttre fiende som motiverade ett försvar, och att Åsa här identifierar Satan som en yttre, i och för sig ännu underordnad makt i världen, utgör ett exempel på hur den "tro" som gradvis tas emot och skrivs ned av Åsa från sin inre drömvärld, till största delen utgörs av hennes eget dessvärre förutsägbara ordförråd av klassiska bibliska termer, där det himmelska goda för en ständig kamp mot det underjordiska onda... och därmed även den psykologiska potentialen inom församlingen för att utvecklas till en allt mer och mer extrem religiös sekt, som förbereder sig för "världens slutskede"... sådana finns det ju gott om i U.S.A. att jämföra med...


31 mars 2000 - 2.
Du skulle aldrig våga tro detta och hålla fast till slutet om inte jag genom åren hade slipat din tro och gjort dig så fast som du är i ditt hjärta.

Detta stämmer troligtvis mycket bra... det tar sannolikt många år att skola in sitt tänkande i enlighet med bibelns logik...

Tirsa!
Jag vill att du skriver. Det är det enda sättet för dig att tänka klart. --- Hur ska du kunna veta att det är mina ord du skriver ner? Du får bara lita på att det är det du hör och ta fasta på det. --- Jag vet allt du känner och jag ser allt som ligger bakom dina ord. Skulle inte jag förstå? Jag som rannsakar allas innandömen. --- Du tror ju på mina ord i bibeln fast du ännu inte sett allt av det, eller hur? På samma sätt måste du tro på vad jag talar till ditt hjärta. Jag är ju inte en död person som det bara går att läsa om i bibeln utan jag är i allra högsta grad levande och jag talar till de levande.

I denna sekvens tolkar jag texten så att Åsa´s undermedvetna tankeverksamhet inom drömvärlden och REM-tillståndet "vet allt" och känner alla känslor som den vakna medvetna verklighetsförankrade delen av Åsa också vet och känner, men kanske inte alltid medvetet kan uttrycka under den vakna tiden...därför bearbetar hon dem under natten i drömvärlden... på detta sätt är Åsa´s sätt att fungera lika som mitt och alla andra människors, och varmblodiga djur som drömmer i REM-sömnen... att däremot i sitt medvetet vakna liv ensidigt läsa och endast förlita sig på texterna som står i bibeln, leder till att det undermedvetna ordförrådet begränsas i motsvarande omfattning, och när drömvärlden så småningom p.g.a. överbelastning av systemet "spiller över" till den vakna medvetna delen av människans dygnsrytm, kan det vara svårt, för att inte säga omöjligt att med endast ett religiöst språkbruk inför sig själv hitta logiska skäl till varför det är skillnad på dröm och verklighet, och vari den skillnaden består... Den medvetna tillgången till drömvärlden utgjorde ju t.ex. enligt Joe Griffin en gång början på människans självmedvetande, Australiens aboriginer säger t.ex. själva att de lever i "drömtiden" medan vissa människor idag hävdar att "tiden finns inte"... den enda tankegången jag själv någonsin kommit i kontakt med som på ett förnuftigt och förståeligt sätt kan begripliggöra och förklara religiösa övertygelser och fenomen som dessa, samtidigt som den även begripliggör andra psykologiska företeelser som t.ex. schizofreni, autism och depression, är Joe Griffin´s "Expectation Fulfilment Theory" of dreaming.

Jag öppnar ditt sinne för din verklighet en liten bit i taget. --- Du kan inte tappa det du fått och du kan inte gå bakåt. Jag för dig, med min hand, framåt. 

Denna sekvens visar återigen att övergången till att leva i en "vaken drömvärld", eller med andra ord, i en världsuppfattning präglad av REM-tillståndet utan en korrekt verklighetsförankring, går långsamt, och att det är svårt att ta sig därifrån när man väl anammat den, därför att människans inneboende logik är att konservativt försvara vad hon en gång uppnått, och betraktar såsom "riktigt"... nyfikenheten lockar således människan in på nya okända områden, medan självbevarelsedriften försvarar redan erövrade uppfattningar... ordspråket "det är svårt att lära gamla hundar sitta" exemplifierar denna tankegång.

3 april 2000:
Jag har skapat dig för att leva i nuet – i min tid – och därför är det så svårt för dig att du inte har det du längtar efter just nu i denna stund. Du är gjord sån att det du har och ser är det som är verkligt för dig. Men tro är att också veta att du h ar allt i mina löften även om du inte ser det just nu.--- Var inte orolig för Helge, han är i min hand --- Likaså Patrik. Du kan lita på honom helt och hållet.

Texten i denna sekvens om att "leva i nuet" är ju något som alla människor gör i olika utsträckning, och många strävar även efter att göra det... barn gör det också nästan hela tiden, som jag förstår det...att vara gjord sån att det man ser och har framför sig är det enda som är verkligt är även det något allmänmänskligt, och skillnaden mellan tro och vetenskap, eller mellan magiskt tänkande och vetenskapligt tänkande går just här, som jag ser det... människans magiska tänkande "tror" även på sådant som inte kan ses eller verifieras, t.ex. småfolk i skogen, tomtar och troll och även på det verkliga innehållet i siffran "noll", medan människans vetenskapliga tänkande använder sig av experiment för att verifiera och visa att det man tror på faktiskt också finns någonstans här i den "verkliga" världen... dessa gränser mellan fantasi och verklighet är ju dock som bekant något flytande, inte minst med tanke på att pengar och regelbundna pengaflöden många gånger suddar ut gränserna mellan "verkligheten" och "drömmen" i många sammanhang....reklam, lotterier, filmer, kortkonstnärer och hypnotisörer... omnämnandet i texten av två namngivna personer utgör som jag ser det också ett exempel på hur Åsa´s drömvärld spiller över ytterligare ett steg ut i den "verkliga" världen, när illusionen från drömmen alltmer inbegriper och omfamnar Åsa´s närmaste omgivning, likt ett "falskt minne" kan inbegripa och inverka på faktiska personer... Mord och mordförsök är däremot något som verkligen finns och alltid har funnits på den verkliga sidan om denna mentala gräns mellan verklighet och fantasi, och som jag ser det är det de som gör att Knutbyfallet fortfarande diskuteras bland många människor, vilka´s intresse antingen väckts av upplevelsen att något ännu inte "står rätt till" med domsluten i en hel del rättsfall i Sverige, eller att de är berörda av Knutbyförsamlingen på något sätt...
Kapten Klänning´s inflytande på polisutredningen, vapenleverantören Farid Lamrani´s dödsfall och mordvapnets förstörelse kanske lätt skyms bakom Knutbyförsamlingens religiösa drömridåer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar